pasen - Reisverslag uit Mangshi, China van china - WaarBenJij.nu pasen - Reisverslag uit Mangshi, China van china - WaarBenJij.nu

pasen

Door: hilda

Blijf op de hoogte en volg china

23 April 2014 | China, Mangshi

En hoe was de Pasen in Nederland?Ik hoorde dat het mooi weer was! Hier is het elke dag boven de 30 graden! Vrijdag avond is er een Nederlands stel aangekomen Renee met haar vriend Bart, hele leuke mensen! Zaterdag hebben we een rondje door de stad gelopen, zij heeft hier 6 jaar geleden ook 8 maanden gewoond. Smiddags ging iedereen zwemmen ik durfde het nog niet aan met mn teen. De jeugdgroep van de kerk had een etentje bij iemand thuis, ik werd door Felice opgehaald met de motor en we gingen naar het het, het was eigenlijk meer een boerderij in een Dai dorpje net buiten Mangshi. De tocht er heen was heerlijk! In het dorpje is het heel anders dan in Mangshi, stil, meer vervallen ook wel....we hebben gezongen, gekletst en gelachen en gingen eten. Het meisje zelf is ook Dai ( een minderheidsgroep) en het Dai eten is mega mega pittig!Toen ze zagen dat ik vooral alleen rijst at, toen kreeg ik een bakje boontjes zonder pittige dingen en dat was een stuk beter! Als snack hebben ze heel vaak fruit of pinda's, nu ook, bergen watermeloen, mulberrys ( geen idee wat het in het nederlands is maar het lijkt een soort braam) sinaasappels en pelpinda's. Het was heel gezellig!
Zondag was het eerste Paasdag, in de ochtend gingen we naar een Amerikaans gezin waar meerdere buitenlandse gezinnen waren, samen koffie gedronken en en soort mini kerkdienst gehouden was erg gezellig. Daarna ging ik naar de kerk, er was doop dienst en er werden wat mensen gedoopt die ik ook ken. Was erg leuk, met samen eten vooral, eten hoort er eigenlijk altijd bij, bij vieringen, bij feesten, bij vergaderingen, zaken deals eigenlijk bij alles! Na het dopen was een kerk dienst en ik wist van te voren niet dat dat zoooo lang zou duren! ruim 2,5 uur!! en ze hebben daar houten bankjes! en het was heet! gelukkig was er wel iemand die kon vertalen....maar het was een lange middag.....
Maandag zijn we met zn allen naar Ruili gegaan dat is een plaats vlakbij de grens met Burma. Hier gingen we Noy en Lilly halen en hebben we even gelopen en geluncht, de sfeer daar is totaal anders, er zijn veel Burmezen, maar ook Indiers en Pakistanen. Er wonen ook veel moslims. Het deed me meer aan India denken dan aan China...op straat werd je als vrouw ook heel vervelend aangestaard en nagekeken. We bleven maar even want we reden door naar een waterval. Het was echt een stukje tropisch woud echt heel mooi! We wandelde naar de waterval en daarna kon je zwemmen in een Hot spring, het zag er uit als een heel vies zwembad..dus ik ben er maar niet in gegaan.....Daarna moesten we nog 2 uur terug reizen met 10 mensen in 1 auto......
Dinsdag gingen we met een klein groepje naar een De 'ang dorp, helemaal in het begin ben ik daar ook geweest met een grote groep, maar nu was het veel fijner, in alle rust kon ik rondkijken, foto's maken en vragen stellen We waren bij 1 familie op bezoek waar we ook uitgebreid te eten kregen. Het dorpshoofd was er ook. Het dorp is echt een kleine gemeenschap, uit alle mensen kiezen ze een hoofd, mannen en vrouwen tussen de 18 en 60 mogen stemmen. De man die nu hoofd is kwam over als een hele wijze lieve man, hij houdt in de gaten of alles in het dorp goed gaat en eerlijk. Ze hebben ook best veel macht, hij kan bijvoorbeeld mensen het dorp uit zetten, of eigendom afnemen. Dat doen ze alleen in extreme situaties. Veel mensen werken op het land en zijn zelf voorzienend, de sfeer in het dorp is heel relax, het is er vredig en de natuur is super mooi! ze wonen in kleine huizen/ hutten van steen of hout, zorgen best goed voor de omgeving.Er is ook een school in het dorp. Veel jongeren gaan naar de steden omdat daar meer werk is, of om te kijken wat er nog meer is in de wereld, maar veel komen toch terug, trouwen en wonen de rest van hun leven in het dorp. We mochten van het hoofd rondlopen en kijken in het dorp. Het dorp heeft ook een tempel met een monnik, hij is de geestelijk leider van het dorp. We zijn bij zijn huis en tempel geweest maar hij was niet thuis, we hebben even binnen gekeken. Er wordt veel thee verbouwd rond het dorp.....aan het eind van de middag zijn we weer terug gegaan.
Vandaag ben ik weer aan het lesgeven...gelukkig werkten de kinderen hard....
Zaterdag reis ik een stuk mee met Renee en Bart. We gaan via Dali naar Lijiang daar een stuk van een wandelroute lopen en de bergen op, waar sneeuw ligt! Heb er erg veel zin in!

  • 23 April 2014 - 10:30

    Simone Van Zwienen:

    Leuk! Goed om van je te horen! Heimwee vergeten;)? Simone

  • 24 April 2014 - 09:16

    Oma:

    Ha Hilda daar ben je weer. Nu ik kon je geen leuke paasdagen wensen want er kwam geen brief en ik had veel vragen Hebben Chinezen Pasen ik denk nee maar indien het ja is hoe vieren ze het dan? Nu ik ben erg blij dat je leuke dagen gehad hebt en dat er leuk gezelschap was en dat je redelijk kunt slapen.
    Nu je hebt die dagen ook veel gezien en beleeft de dia"s waren ook enorm leuk en nu weer aan het werk Hier zijn ook Paasvakanties maar ook koningsdagfeesten daarna weer 4 en 5 mei maar de plaatsen om krimpen heen hebben verschillende dagen vrij en zo
    kunnen gezinnen niet altijd weg, zoals ouderkerk heeft nu vrij en je moeder pas volgende week
    dit heet verspreiding ahum. Zeg zit jij als ik het zo lees ook dicht bij Burma ? dan zit je inderdaad dicht bij Thailand en ga je dan naar Bangkok? O, geweldig probeer een dag een busreis te boeken voor een mooie boottocht dat is enorm of naar een olifanten plaats hoe moet ik het zeggen daar zijn er
    heel veel met leuke attracties Nu hier in Krimpen staat de Kermis weer dus het feesten kan beginnen
    voor kinderen weer veel tranen want alles is duur en de prijzen zijn zo begeerlijk.Nu Hilda weer een prettige week en weer tot de volgende keer Lieve groetjes Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

china

Actief sinds 21 Okt. 2013
Verslag gelezen: 466
Totaal aantal bezoekers 18675

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2013 - 05 Juni 2013

China

Landen bezocht: