nog een keer nieuwjaar - Reisverslag uit Mangshi, China van china - WaarBenJij.nu nog een keer nieuwjaar - Reisverslag uit Mangshi, China van china - WaarBenJij.nu

nog een keer nieuwjaar

Door: hilda

Blijf op de hoogte en volg china

15 Februari 2014 | China, Mangshi

Deze week vierden (en vieren nog steeds) de Jingpo, nieuwjaar. Even wat achtergrond informatie, in China wonen 56 officiële etnische groepen, deze hebben allemaal hun eigen taal, klederdracht, gewoontes en tradities. De Jingpo is dus 1 van die groepen, er wordt ook wel gepraat over minderheidsgroepen omdat er niet heel veel mensen bij de groep horen. Ze zijn ook nog eens verspreid over verschillende stammen en wonen niet alleen in China ( vooral het gebied waar ik nu ben de provincie Yunnan) maar ook in Burma en zelfs India. Zij vierden dus nu oud& nieuw omdat ze een andere kalender aanhouden, volgens mij is het bij hen ook niet 2014 nu maar dat weet ik niet zeker.Op het grote plein was van alles te beleven, vorig weekend begonnen ze al met opbouwen er kwam een gigantisch podium, allemaal kraampjes, een soort midden plein met hebben afgezet en plastic kuipstoeltjes en plastic krukjes ( klapstoelen kennen ze denk ik niet). In de stad zag je steeds meer Jingpo's in klederdracht lopen, en er kwamen zelfs bussen vol mensen aan...rond hotels werd het drukker en je merkte dat er iets aan kwam. Donderdagnacht was er volop vuurwerk en vrijdag barste het feest los...Chris was op het plein en heeft ons gebeld, dus ben ik met Heleen en de kinderen er naar toe gegaan, een soort schoolreisje! het was echt geweldig!!in die midden kring werd gedanst in een cirkel, of eigenlijk meer gelopen op muziek maar iedereen zag er zo gaaf uit!zo veel kleuren! ( zie fotos). De Jingpo staan bekend om de zilveren soort bellen op hun kleding die met dansen geluid maken, om hun zwaarden ( die ze gebruiken om suikerriet te kappen, om door het bos een weg te banen en volgens mij ook voor gevechten)om grote trommels waar ze muziek mee maken. Je ziet dat ze echt trots zijn op hun cultuur en geven dit ook door aan hun kinderen. In de dorpen leven ze nog vrij traditioneel dus koken op hout vuur, leven van de landbouw enz maar je ziet ook dat ze steeds moderner worden en hun kleding aanpassen, zo worden de rokjes steeds korten, lopen sommige meiden op naaldhakken waar ik het geen uur op zou uithouden en lopen ze met een hippe zonnebril en mobieltje mee in de optocht, er leuk om te zien! Smiddags na de kleuterklas zijn we weer gegaan, het was toen nog drukker en het leek een beetje op Nederlandse koninginnedag, overal kraampjes ( met sieraden, kleding tasjes enz) eet kraampjes, mensen die in het gras zaten, kermis achtige attracties zoals draaimolens, springkussen en een drakenschommelboot. De sfeer was erg gezellig. Savonds nog een keer gegaan toen waren er optredens ( dans en zang) ook leuk om te zien maar erg druk en Chinezen staan wel erg dicht op elkaar op een gegeven moment krijg ik het daar een beetje benauwd van...Amy werd ook niet goed dus we zijn naar huis gegaan.

Tussen alles door hebben we in de klas hard gewerkt deze week om alles te kunnen afronden want volgende week is het home school week. Er komt een Engelse vrouw die in Kunming woont die een week het onderwijs verzorgt, om ouders die les geven een week te ontlasten en om de kinderen te observeren. Dus de kinderen van alle buitenlandse gezinnen tussen 5 en 12 komen de hele week in het leslokaal. Volgens mij zijn het er 8. Ik ben heel benieuwd....

Ook heeft het deze week geregend en dat is zo raar als het al zo lang droog is en de zon echt iedere dag schijnt...echt zon gevoel van als je op de camping bent en het regent de hele dag..dat je ineens denkt wat moet ik nou doen? Het duurde maar 2 uurtjes ofzo en was eigenlijk wel goed voor de gewassen en de straten want het is zo droog en stoffig dat ze ook rondrijden met water autos ( vrachtwagens) die de straten natspuiten tegen het stof.

Hoe is het in Nederland?

• 16 Februari 2014 - 17:40

Oma:

Nu Hilda weer een gelukkig nieuwjaar hoor welk jaartal is het nu? Maar wel enorm leuk al die plaatselijke optochten en feestjes. Natuurlijk ook gefeliciteerd met je vaders verjaardag Ben
    vandaag geweest was gezellig en Allisson is echt een poppenmoedertje alles is baby namen bestaan niet.
    Nu gisteren had ik je brief al gelezen maar geen dia;s waarschijnlijk was jij nog bezig want na een uurtje had ik ze wat een geweldige kleding wat kleurrijk en mooi Gek he dat je een heel ander beeld
    hebt van hun kleding maar dit was prachtig. Dus jij beleeft zo heel wat en weer een weekje vacantie
    toe maar. Heel leuk ik kijk Zaterdags het eerst is er al iets van Hilda? Nee he jammer strakjes dan
    Wat een zeur dan maar ja ik ben steeds benieuwd naar leuke dia;s
    O, Hilda wat zou ik toch graag om een hoekje willen kijken naar zo:n ander leven en gewoontens.7Maar dat kan niet vandaar gelukkig met al jouw post. Nu lief kind weer een heel gezellige week met al
    wat je weer gaat beleven Heel veel lieve groetjes van Oma