bijna chinees nieuwjaar - Reisverslag uit Mangshi, China van china - WaarBenJij.nu bijna chinees nieuwjaar - Reisverslag uit Mangshi, China van china - WaarBenJij.nu

bijna chinees nieuwjaar

Door: hilda

Blijf op de hoogte en volg china

19 Januari 2014 | China, Mangshi

Het Chinese nieuwjaar komt eraan...het duurt nog wel even 30 januari is de grote dag, maar de voorbereidingen zijn in volle gang. Het is namelijk een hele happening...het heet ook wel spring festival, start van de lente van nieuwjaar van alles nieuw...dus huizen worden schoongemaakt van binnen en buiten...bij poorten van huizen hangen lampions en banners met teksten en spreuken en deze worden vervangen, dus overal in de straten zie je rood, rode lampions die worden verkocht, rode stokken wierrook ( ruim 2 meter lang en min 20 cm doorsnee) nieuwe banners met nieuwe spreuken..en natuurlijk vuurwerk...je hoort her en der ook al knallen, en net als in Nederland lopen kinderen rond met vuurwerk en wordt het overal heen gegooid. Het is ook traditie ( en verplicht als je genoeg geld hebt) om met de hele familie bij elkaar te zijn, dus mensen reizen af naar hun geboorte plaats om daar samen te kunnen zijn, dus busstation zijn nu al overvol, overal zie je auto's volgeladen worden en veel winkels hebben sale of zijn al gesloten...Scholen hebben bijna allemaal vakantie....Het is ook gebruikelijk om nieuwe spullen / meubelen voor in huis te kopen dus je ziet ook een hoop meubels in en uit geladen worden...De dagen rond de 30e is alles gesloten en rijden er geen bussen..het is een bijzondere tijd voor veel mensen en veel mensen zijn ook een paar weken vrij...het is leuk om allemaal te bekijken....
Verder werken wij gewoon door en is onze school niet dicht..voor ons geen vakantie maar gewoon rekenen, taal en cito's. We lopen lekker op schema, de kinderen werken hard ( meestal dan) en ik hoor van alle ouders dat ze met veel plezier naar school zijn en mij een lieve juf vinden dus dat is fijn om te horen :) In de kleuterklas hebben we het thema Lars op de noordpool, dus werken we veel over sneeuw, winter en alles wat met de noordpool en kou te maken heeft, iets wat hier moeilijk voor te stellen in tussen de palmbomen. Hoewel het de laatse weken wel wat kouder was...de zon komt later op, het wordt langzamer warm, is wat vaker bewolkt of mistig en savonds en snachts was het echt wel koud vooral in een huis zonder centrale verwarming, we hebben zelfs de gas kachel naar beneden moeten slepen en hebben boven in de klas een elektrisch kacheltje en veel lagen kleding aan om warm te blijven vooral in de ochtenden. Smiddags kan je dan weer met zonder ;) jas naar buiten ..het klimaat is hier dus heel anders...

• 19 Januari 2014 - 13:35

Elske:

Klinkt wel echt leuk, beetje net als de voorbereidingen met kerst. Zelfde enthousiaste spanning.
    Ben heel benieuwd hoe het vuurwerk daar is. Ik denk super mooi :D

Geniet!!
    xxxx

• 19 Januari 2014 - 14:08

Oma:

hallo Hilda, nu de kinderen vinden je een lieve juf ik je een fijne kleindochter, zeg wat een leuk verslag ja hier in de krant staat er ook iets over want bij de Kruiskade wordt het ook Chinees feest maar
    natuurlijk niet zo mooi als bij jullie wel leuk op die foto die grote oranje bollen Nu maak ook maar veel plezier indien je tijd hebt. Ja hier is het ook nog niet koud wel een beetje kil en triest maar voor
    januari mogen we niet mopperen. O, wat ben ik benieuwd of dit aankomt Hil na iedere brief van
    jou begin ik weer met goede moed maar dat verzenden gaat waarschijnlijk niet goed.
    Toch weer begonnen dus hoop ik dat je dit leest, Lieve Hilda een leuke week en geniet van het
    vele nieuws dat je beleeft. Lieve groetjes Oma