chinees nieuwjaar! - Reisverslag uit Mangshi, China van china - WaarBenJij.nu chinees nieuwjaar! - Reisverslag uit Mangshi, China van china - WaarBenJij.nu

chinees nieuwjaar!

Door: hilda

Blijf op de hoogte en volg china

01 Februari 2014 | China, Mangshi

Gelukkig Chinees nieuwjaar allemaal!! Afgelopen donderdag op vrijdag was het Chinees nieuwjaar, maar dit feest duurt wat langer dan alleen deze twee dagen..het wordt ook wel spring festival genoemd ( lentefeest) zoals ik al eerder schreef is iedereen druk bezig met zijn huis schoonmaken en gaat iedereen op bezoek bij familie. Veel winkels zijn daarom dicht, in de loop van deze week sloten steeds meer winkels. Op donderdag maakte iedereen zijn poort goed schoon, oude lampions werden verwijderd, oude banners weggehaald ( dit zijn lange stroken die naarst de voordeur of in dit geval vaak poort worden gehangen waar spreuken op staan, een zegen voor het nieuwe jaar) er werden nieuwe lampionnen opgehangen, nieuwe banners en er werder giga wierrook stoken neergezet en aangestoken. Dit is om de voorouders te eren/herdenken. Vervolgens wordt er een rol vuurwerk uitgerold en aangestoken wat echt bizar harde knallen geeft, zo hard dat auto en scooter alarmen afgaan en je de ruiten voelt trillen ( ok de ruiten zijn ook niet heel dik en stevig maar toch) Dit begon allemaal rond de middag en omdat niet iedereen tegelijk klaar is met het ritueel hoor je constant overal knallen. De knallen, het vuurwerk en waarom alles rood is ( de lampionnen, banner en het vuurwerk) is omdat geesten te verjagen. Volgens de legende was er een mensetend monster genaamd Nian dat normaal in de zee woonde maar met nieuwjaar naar de huizen kwam om mensen te doden. De mensen ontdekten dat hij niet tegen rood en hard lawaai kon dus zo komt het dat er veel rood en harde knallen met oud & nieuw te zien en horen ( en voelen) zijn. Daarom laten Chinezen het vuurwerk ook liggen als het is ontploft. Wat ook nog zo is, is dat het ritueel van wierrook aansteken en vuurwerk knallen niet 1 keer gebeurd maar een aantal keer, om de zoveel uur gedurende ( ik dacht) drie dagen. Het is nu zaterdag en om de zoveel tijd is het dus weer geknal!
Ik heb donderdag nog gewoon les gegeven in de ochtend. SMiddags hebben we oliebollen gebakken en appeltaart gemaakt en savonds gingen we naar een Chinees gezin om oud & nieuw te vieren. We hebben lekker gegeten en zijn naar het grote plein gegaan om vuurwerk af te steken wat alle kinderen geweldig vonden. Een hoop knallen maar ook mooi siervuurwerk. OM 12 uur waren we thuis en kon ik vanaf het dak al het siervuurwerk bewonderen, echt heel mooi!
Ik heb helaas geen draken of leeuwen dansen/ optochten gezien! maar al met al is het een hele beleving om zo mee te maken! wat heel fijn is, is dat het in de stad zelf super rustig is nu, dus ik kan veel makkelijker rond fietsen :)

• 01 Februari 2014 - 10:26

Oma:

Lieve Hilda een gelukkig Chinees nieuwjaar . Wat een belevenissen allemaal ja al die rituelen naar de overleden familieleden hadden wij ook in Penang en Thailand Daar kookten ze op het graf en de walm uit de pannen werd er heen geblazen zo konden ze meeeten na vragen of we het mochten foto
    graferen waren ze erg vereerd Nu in China ook zo iets en zo te lezen ben je ook weer opgeknapt
    Gelukkig hoor. Nu hier heeft het behoorlijk geregend met resultaat een lekkend dak op het gebouw
    Dit vond ik vanmorgen niet leuk maar allah. In Oostenrijk valt er veel sneeuw te veel
    en daar komen nu problemen van nu de toeristen aankomen. Ger Duivesteijn is gisteren ook
    vertrokken nu we horen wel. Lees net dat het dagboek 2110 keer gelezen is .Is het die van jou???
    Nu vanmorgen heel veel regen dus maar lekker thuis blijven en kijken of het vanmiddag droger
    wordt anders kom ik morgen bij de chinese fam van jou eten Nu Hilda een prettig weekend
    voel je goed en vooral geniet van al die nieuwe indrukken
    Een lieve groet van Oma

• 02 Februari 2014 - 11:32

Eline:

Hoi hoi, ik ben weer bij! groet Eline:)

• 03 Februari 2014 - 09:59

Edwin:

Hoi zusje, Leuk om te lezen. Lijkt me geweldig om mee te maken, lekker knallen:-)

Liefs en zegen!

• 03 Februari 2014 - 13:14

Simone Van Zwienen:

He Hilda, avonturierster en kleine Chinees! Gaaf zeg, Chinees nieuwjaar! Ik weet waar ik volgend jaar te vinden ben;)! Of heb je nog een luchtbedje over, dan kom ik binnenkort al logeren;p. Nee hoor grapje. Kijk uit naar je volgende belevenis! Zitten de Chinezen nog een beetje achter je aan? Al kat en hond gegeten? Hou je die koters onder de duim? Groet, Simone