week 4 - Reisverslag uit Mangshi, China van china - WaarBenJij.nu week 4 - Reisverslag uit Mangshi, China van china - WaarBenJij.nu

week 4

Blijf op de hoogte en volg china

01 December 2013 | China, Mangshi

Ik ben hier nu ruim een maand..de tijd gaat echt heel snel. Mn visum verliep ook al bijna dus woensdag op stap geweest om mn visum te verlengen, gelukkig wist chris hoe dit moest en spreekt hij chinees anders weet ik niet of het was gelukt...eerst een formulier halen bij een kantoor daarmee naar het politie hoofd buro...daar maken ze het visum...alles bij elkaar 2 uur ..das dus best snel...het nadeel is alleen dat ik maar een verlengen van 28 dagen heb gekregen en dat ik maar 1 keer kan verlengen hier wat betekend dat ik midden december het land al even uit moet....
Deze week waren de kids omste beurt ziek waardoor het in de klas erg rustig was...het wordt hier ook iets frisser ( nog steeds rond de 20 graden) het verschil tussen ochtend en middag is groter en ook in de schaduw kan het best fris zijn, daardoor zijn veel mensen verkouden en hoesterig. In nerland zou je lekker thee met honing nemen of een keel snoepje, wordt het erger dan een asprientje of lekker vroeg naar bed, nog erger dan blijf je een dagje in bed of ga je even langs de huisarts. Hier hebben ze andere middelen, met een hard voorwerp wrijf je heel hard over de plek die pijn doet bijvoorbeeld je keel, volgens mij is de reden dat het dan nog meer pijn doet buiten je keel, je huid dus dan voel je je keelpijn niet meer...je ziet dus mensen lopen waarvan je denkt ben je half gewurgd? wordt je mishandeld? nee dat is een huis tuin en keuken middel tegen keelpijn...wat bij elk soort pijn kan worden toegepast. Een ander bijzonder iets zijn kleine klieniekjes, winkels hier zijn vaak een soort grote garage box waar snachts een rolluik voor komt, zo heb je winkeltjes, maar ook kappers en dus ook kleine kliniekjes, er staan allemaal bedden op een rijtje, en daar liggen mensen, vaak zijn ze een beetje ziek of hebben een snot neus, griepje of iets dergelijks, ze krijgen dan een infuus wachten tot die leeg is en gaan weer...iedereen kan zo naar binnen kijken, het is helemaal open dus uitlaatgassen alles komt ook gewoon naar binnen...wat helemaal zielig is zijn kleine kindjes met een infuus, ten eerste huilen ze heeeel hard, ten tweede krijgen babys het infuus in hun hoofd!! het ziet er echt heel griezelig uit! rond het ziekenhuis zie je ook mensen lopen met een infuus of met een baby op hun arm met een infuus in hun hoofdje....ook zie je patienten in pyjama even een ommetje maken door de stad...toch best anders...

Ik ben van de week zelf naar de fietsen maker geweest en met handen
en voeten praten werkt ook, mn ( leen) fiets is weer gemaakt :)

verder was het van de week thanksgiving..aangezien hier ook war amerikaanse gezinnen wonen werd dat gevierd met elkaar, heb best lekker dingen gegeten voor pumkin pie...verder was het vooral heeeel zoet..en stond de tv aan met alle amerikaanse parades en shows...en hebben we het gehad over cultuur gebonden feesten en is ook the black piet uitgebreid besproken!

Vrijdag ben ik een stuk de andere kant op gaan fietsen en heb een heel mooi stuk natuur ontdekt met een rivier en rijstvelden, ik had mn camera niet bij dus de fotos zijn met mn telefoon gemaakt...de terug weg was een beetje om...had me iets vergist in de weg..en behoorlijk klimmen omhoog maar ik ben uiteindelijk thuis gekomen!

Het weekend niet zo veel gedaan, Lilly de dochter van Noy is nu ook hier, ze zit in Birma op school ( daar komen ze ook vandaan) ze blijft een paar weken voor christmas holiday. Ze vertelde over school, ze moet iedere dag om 5 uur opstaan en gaat pas om 11 uur naar bed! als ontbijt en lunch krijgt ze droge witte rijst met nix erbij geen groente of vlees of saus! ze moeten zelf de kamers schoonmaken en met de hand hun eigen kleding wassen, ik vind dat best pittig voor een meisje van 13! in ieder geval kan ze nu even bijkomen en met de meiden hier spelen.

• 02 December 2013 - 20:24

Sylvia Van Vliet :

Ha Hilda,

Wat geweldig leuk om jou te volgen in China.
    Zo te lezen geniet je wel elke dag van nieuwe belevenissen en indrukken.
    Succes met alles en ik kijk alweer uit naar je volgende reisverslag.

Groetjes,
    Sylvia

• 03 December 2013 - 15:02

Eline De Graaf:

Wat heerlijk om te lezen dat je er lekker in je eentje op uit trekt en mooie dingen bekijkt.
    En wat een bizar verhaal van die infusen, dat klinkt inderdaad akelig. Geniet lekker daar hoor,en voor jou geen infuus in het hoofd! Dikke gezondheid daar!!

Geniet, lieverd! X